Je herkent het wel, je bent een drukke ondernemer. Je regelt alle zaken rondom je bedrijf zelf, dus ook de dingen waar je eigenlijk geen tijd voor hebt of helemaal niet leuk vindt om te doen. Denk aan social media, rondom je producten of diensten of het maken van afspraken en je financiële administratie op orde houden.

Hierdoor loop je achter de feiten aan en heb je weinig tijd voor je privéleven. Je bent al een tijd aan het nadenken om personeel aan te nemen, maar dit is geen optie. Dat kost toch best een hoop administratief geregel, veel geld en onzekerheden. Want stel je nou voor dat je secretaresse ziek wordt.

Dan biedt een Virtual Assistant uitkomst!

Maar wat is dat dan, een Virtual Assistant?

Een VA is een zelfstandig ondernemer die op een professionele manier secretariële, administratieve, technische of creatieve ondersteuning verleent aan de opdrachtgevers.

Dit wordt over het algemeen gedaan via internet, e-mail, telefoon, Skype en/of gedeelde online projectomgevingen. Hoe beter de Virtual Assistant en opdrachtgever elkaar kennen, hoe beter de samenwerking verloopt.

Eigenlijk kun je het zo zien dat er taken worden overgenomen, er wordt met je meegedacht, waardoor jij als opdrachtgever extra tijd overhoudt voor de groei van jouw bedrijf.

Hoe laat een Virtual Assistant jouw onderneming groeien?

Een VA gaat een samenwerking aan met de ondernemer, om op die manier jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Een Virtual Assistant zet zich volledig in voor de onderneming, denkt mee met de ondernemer en draagt nieuwe ideeën aan. Je kunt het eigenlijk zien als een medewerker, maar dan op afstand.

Als ondernemer kun je diverse taken uit handen geven waar je zelf niet aan toekomt of die je niet leuk vindt om te doen. Op die manier kun jij je richten op je bedrijf en de verkoop van je producten/diensten. Hierdoor krijg je meer klanten, heb je meer omzet en wordt je bedrijf naar een hoger niveau getild.

Welke voordelen brengt een virtual assistant nog meer met zich mee?

  • Een VA is zelf ook een ondernemer en heeft dus een eigen werkplek en werkt met online tools. Daarom betaal je in principe alleen voor de service.
  • Omdat een VA overal online kan werken, zijn er geen beperkingen qua werkplekken en als ondernemer hoef je ook geen reiskosten te betalen.
  • Er wordt meer werk verricht in minder tijd, omdat een VA zelfstandig werkt.
  • Je vergroot de zichtbaarheid van het bedrijf, doordat je taken uit handen geeft. Er wordt dan met de volledige aandacht aan gewerkt, terwijl je er zelf misschien maar deels aan toekwam. Denk aan social media bijvoorbeeld, het bedenken en plaatsen van berichten en video’s. Dit is misschien een taak waar je zelf geen tijd voor hebt, of die je niet leuk vindt. Een VA pakt deze taak op, zodat er wel met de volledige aandacht aan wordt gewerkt.
  • Je betaalt alleen de daadwerkelijke uren die worden gewerkt. Een VA staat niet op de loonlijst dus betaal je geen ziektegeld, vakantiegeld, pensioen.
  • Een VA zorgt voor eigen opleidingen, zodat de kennis altijd up-to-date is, je hoeft dus geen budget te steken in opleidingen en cursussen.
  • Je hoeft geen apparatuur ter beschikking te stellen. Er wordt met eigen apparatuur gewerkt in de cloud, met online tools.
  • En een Virtual Assistant is heel flexibel. Zij passen zich aan jouw behoefte aan.

Iedereen heeft hun eigen expertises, zo is de ene Virtual Assistant gespecialiseerd in social media, en de andere in het schrijven en redigeren van teksten. Naast dat je er een in kunt schakelen, kun je er ook voor kiezen om samen te gaan werken met een team van VA’s.

Welke taken kunnen Virtual Assistants jou uit handen nemen?

Er zijn veel verschillende taken die jij uit handen kunt geven. Je kunt hierbij denken aan kleinere taken, maar ook aan grotere taken, zoals het onderhouden van jouw website. Andere taken die je kunt laten overnemen, zijn:

  • agendabeheer;
  • het afhandelen van e-mails;
  • redigeren van teksten, offertes, rapporten;
  • bestellen van o.a. relatiegeschenken, kerstpakketten, visitekaartjes en kantoorartikelen;
  • projectadministratie- en ondersteuning;
  • bijhouden van een digitaal archief;
  • maken van presentaties;
  • personeelsadministratie;
  • financiële administratie;
  • ledenadministratie/cursistenadministratie;
  • organiseren van trainingen, workshops, vergaderingen, webinars en evenementen;
  • bouwen en onderhouden van websites;
  • nieuwsbrieven maken en versturen;
  • bouwen van een online leeromgeving;
  • social media bijhouden, denk hierbij aan het bedenken en plaatsen van content;
  • klantcontact onderhouden.

Je kunt het zo gek niet bedenken of een Virtual Assistant kan het van je overnemen. Ben jij er al uit of je een VA zou willen inhuren? Laat het me weten!

Dit artikel heb ik mogen schrijven voor Internet Marketing Gemak.

Facebook Comments
Waarom iedere zelfstandig ondernemer een Virtual Assistant zou moeten inhuren
error: Copyright protected!